Ota ravintolisä oikein – näin vitamiinit imeytyvät parhaiten - Evergia Multilong
Ota ravintolisä oikein – näin vitamiinit imeytyvät parhaiten
Julkaistu: 5.2.2018

Saako vitamiinivalmisteen ottaa aamupalalla kahvin kanssa? Vai olisiko vitamiinilisät parempi nauttia tyhjään vatsaan? Entä mitkä ruoka-aineet vaikuttavat vitamiinien ja hivenaineiden imeytymiseen? Näillä ohjeilla varmistat, että saat vitamiinivalmisteista parhaan hyödyn irti.

 

Pitäisikö vitamiinit ottaa tyhjään vatsaan vai ruoan kanssa?

Normaalitilanteessa vitamiinit saadaan ruoasta, eikä suoliston tai mahalaukun sisältö pääsääntöisesti estä vitamiinien imeytymistä.

Vitamiinilisistä esimerkiksi D-vitamiini imeytyy huomattavasti paremmin ruoan kanssa. Rasvaliukoisten A-, D-, E- ja K-vitamiinien imeytymistä edistää se, että niiden kanssa nauttii rasvaa. Näitä vitamiineja sisältävä monivitamiinilisä kannattaa ottaa ruoan kanssa.

 

Heikentääkö kahvi vitamiinien tai hivenaineiden imeytymistä?

Kahvi ja kaikki kofeiinipitoiset juomat heikentävät raudan imeytymistä, joten rautalisää tai rautaa sisältävää monivitamiinitablettia ei kannata ottaa samalla aterialla esimerkiksi kahvin tai teen kanssa. Kofeiinin ja rautalisän ottamisen välillä olisi hyvä pitää parin tunnin väli.

 

Olisiko parempi syödä monivitamiini vai yksittäisiä vitamiineja sisältäviä täsmätuotteita?

Tämä riippuu tilanteesta. Ammattilainen osaa parhaiten arvioida ruokavalion ravintosisällön, lisäravinteiden tarpeen ja sen, sopisiko tilanteeseen paremmin monivitamiinivalmiste vai tiettyä vitamiinia tai hivenainetta sisältävä täsmätuote.

 

Voiko monivitamiinivalmisteella olla yhteisvaikutusta reseptilääkkeiden kanssa? Pitäisikö ne nauttia erikseen?

Tavallisesti monivitamiini-hivenainevalmisteet eivät aiheuta ongelmia, vaikka niitä söisi samaan aikaan tavallisten lääkkeiden kanssa. On kuitenkin tiettyjä lääkkeitä ja lääkityksiä, joiden kanssa vitamiinilisiä ei suositella. Kun saat lääkekuurin, noudata apteekin henkilökunnan ja lääkkeitä määräävän lääkärin antamia ohjeita.

 

Asiantuntijana ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta.

 

Lue myös:
Naisten ja miesten vitamiinitarpeet – onko niissä eroa?

 

 

Myös nämä vaikuttavat vitamiinien ja hivenaineiden imeytymiseen

 

  • C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Raudan imeytymistä vuorostaan vähentävät kofeiini, maitotuotteet ja soijaproteiini.
  • D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä.
  • Rasvaliukoiset vitamiinit eli A, D, K ja E imeytyvät paremmin, kun niiden kanssa nautitaan samaan aikaan pieni määrä rasvaa.

 

Lähde: Terveyskirjasto.fi

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste, jonka aktiiviset ainesosat vapautuvat tasaisella nopeudella viiden tunnin ajan. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista.

 

Lue lisää:
Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini aktiiviseen arkeen
Kasvissyöjän vitamiinit ja hivenaineet – mitä tarvitsen ja miksi?

 

FI/VOTC/18/0007