5 x apua stressiin - paranna samalla vastustuskykyäsi - Evergia Multilong
5 x apua stressiin – paranna samalla vastustuskykyäsi
Julkaistu: 8.3.2018

Stressi kulkee käsi kädessä vastustuskyvyn kanssa. Fyysinen ja psyykkinen stressi altistavat hengitystiesairauksille, ja tunnetusti infektiot iskevät kehoon hanakasti myös silloin, kun stressi laukeaa. Puutu siis stressiin näillä keinoilla. Bonuksena parannat vastustuskykyäsi!

 

Kun arki heittää eteen liikaa vastuuta, kalenteri pursuaa tekemättömiä tehtäviä tai liian suuret muutokset sekoittavat pakkaa, voi helposti tulla tunne, ettei jaksa eikä pysty.

Stressitilassa keskittyminen herpaantuu, muisti pätkii ja vastoinkäymiset tuntuvat painavilta. Samalla stressi nujertaa kehoakin. Yhdellä särkee päätä, toisella vatsaa, ja kolmas ajautuu flunssakierteeseen.

Stressiä voit onneksi lievittää kaikella sellaisella, mikä rentouttaa juuri sinua. Listaa näitä asioita ylös ja ota käyttöösi silloin, kun arki alkaa pyöriä liian lujaa. Päivän mittaan voit toistaa myös tiettyjä palauttavia rutiineja. Rutiinit lievittävät stressiä ja parantavat vastustuskykyä sen lisäksi, että ne rauhoittavat stressaantunutta mieltä.

 

Muista päivän aikana nämä stressiin ja vastustuskykyyn vaikuttavat seikat

 

7.00: Terveellinen aamupala on vitamiinipitoinen

Monipuolinen ruokavalio ja säännöllinen ateriarytmi ovat tärkeitä niin stressin hallinnan kuin vastustuskyvynkin kannalta. Älä siis jätä aamiaista väliin.

Aloita päivä täysjyväleivällä ja maitoon tehdyllä smoothiella, niin olet jo hyvässä vauhdissa päivän vitamiini- ja hivenainetarpeiden tyydyttämisessä. Vastustuskykyyn vaikuttavat D-, B6-, B12-, A- ja C-vitamiinit sekä folaatti, sinkki ja seleeni. Jos ruokavaliosi on yksipuolinen tai niukka, voit täydentää sitä monivitamiinilla. Evergia Multilong -monivitamiinivalmiste sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka ylläpitävät vastustuskyvyn normaalia toimintaa ja normaaleja psykologisia toimintoja.

 

Lue myös:
Monivitamiinia ei kannata ottaa kahvin kanssa – tiesitkö tämän vitamiinien imeytymisestä?

 

13.00: Pidä taukoja ja meditoi

Pieni tauko piristää, ja jos pyhität sen meditaatioharjoitukselle, saat tauosta irti enemmänkin. Tutkimusten mukaan meditaatio voi vahvistaa positiivisia tunteita ja vastustuskykyä ja stressin lievittämisessä se on lyömätön apu.

Voit tehdä harjoituksia esimerkiksi älypuhelimeen ladattavien meditaatiosovellusten avulla. Ne sisältävät erilaisia harjoituksia muun muassa hyväksynnän, stressinhallinnan tai paremman levon kehittämiseen.

 

 

16.00: Liikunnan terveyshyödyt ovat tutkittuja – jo 20 minuutin kävely riittää

Säännöllinen ja maltillinen liikunta lievittää ahdistusta, auttaa sietämään stressiä ja kohentaa vastustuskykyä. Tutkitusti jo parinkymmenen minuutin kävely vähentää stressihormonien määrää kehossa, auttaa selvittämään päätä ja tehostaa endorfiinien eritystä. Älä siis hylkää liikuntaharrastusta kiireen vuoksi, äläkä siirrä sellaisen aloittamista aikaan, jolloin kiire helpottaa.

Helppo tapa lisätä liikuntaa kiireiseen arkeen on tehdä se työmatkalla. Jos koko matka on liian pitkä kävelyyn tai pyöräilyyn, reippaile osa matkasta ja matkusta osa liikennevälineellä. Entä voitko saada kyydin töihin ja tulla juosten kotiin?

 

18:00: Päivällisaika – ruokavalio tukee stressinhallintaa

Päivällinen, päivän paras hetki! Jos stressi tuntuu vatsassa tai aiheuttaa närästystä, vältä rasvaista ja vahvan mausteista ruokaa ja keskity pureskelemaan ruokasi kunnolla. Vältä liikaa sokeria ja syö kasvisvoittoisesti, niin saat kuituja, jotka vahvistavat myös vastustuskykyä.

Muista vanha kunnon lautasmalli. Kun syöt monipuolisesti, varmistat, että saat riittävästi B-ryhmän vitamiineja, jotka ylläpitävät normaaleja psykologisia toimintoja. Kuitenkin B12-vitamiini on tähän poikkeus: kasvissyöjä ei saa sitä ravinnostaan, vaan tarvitsee sitä vitamiinilisänä.

 

Lue lisää:
Mitä vitamiineja tarvitsen ja kuinka paljon?

 

20.00: Rentoudu, niin uni tulee paremmin

Riittävä uni ylläpitää vastustuskykyä ja on keskeistä myös stressistä palautumiselle. Satsaa siis kahdeksan tunnin yöuniin. Nukahtamiseen ja unen laatuun voit yrittää vaikuttaa iltarutiineillasi.

Jos mahdollista, varaa illaksi aikaa joutenololle ja sinua rentouttavalle puuhastelulle. Reipas ulkoilu paria tuntia ennen nukkumaanmenoa voi auttaa nukahtamaan, mutta raskasta liikuntaa kannattaa välttää iltamyöhään, sillä yleensä se piristää.

Jos sängyssä ei nukuta, kokeile syvää palleahengitystä tai harjoitusta, jossa rentoutat kehoasi lihasryhmä kerrallaan, varpaista päätä kohti edeten.

 

Lähteet: terveyskirjasto.fi, sydan.fi, mielenterveysliitto.fi

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste, joka sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka ylläpitävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja normaaleja psykologisia toimintoja. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista. Tutustu Evergia Multilongiin!

 

Lue myös:
Ravitsemusterapeutti kertoo – näin parannat vastustuskykyä sisäisesti
Aktiiviseen arkeen! Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini

FI/VOTC/18/0014