Vältä syysflunssa! Näin parannat vastustuskykyä sisäisesti - Evergia Multilong
Vältä syysflunssa! Näin parannat vastustuskykyä sisäisesti
Julkaistu: 8.3.2018

Kun flunssakausi jyllää, kannattaa käyttää kaikki keinot terveenä pysymiseen. Käsien pesu on ykkönen, mutta tiesitkö, miten vitamiinit, hivenaineet ja ruokavalio yleensä vaikuttavat vastustuskykyyn? Lue tästä ravitsemusterapeutin vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.

 

Voiko vastustuskykyä parantaa sisäisesti?

Vastustuskyky on monen tekijän summa. Siihen vaikuttavat muun muassa perintötekijät, aikaisemmin sairastetut taudit, stressitekijät sekä elämäntavat. Jos haluat välttyä flunssalta, on huolellinen käsien pesu saippualla tärkein yksittäinen keino. Myös ruokavaliolla on merkitystä. Hyvä ravitsemustila parantaa vastustuskykyä, kun taas niukka tai yksipuolinen ruokavalio voi heikentää sitä.

 

Lue myös:
5 x apua stressiin – paranna samalla vastustuskykyäsi

 

Miten ravinto vaikuttaa vastustuskykyyn?

Ravinto vaikuttaa vastustuskykyyn monella tavalla. Immuunipuolustusjärjestelmän kannalta yksi olennainen tekijä on suoliston bakteerikanta. Hyvät suolistobakteerit taistelevat haitallisia bakteereja ja taudinaiheuttajia vastaan. Suoliston mikrobikanta muuttuu ulkoisten tekijöiden ja myös ruokavalion vaikutuksesta. Kuidut ja kasvisvoittoinen ruokavalio ruokkivat hyviä mikrobeja, eli niitä syömällä voit vahvistaa myös suolistosi puolustuskykyä.

 

Heikentääkö epäterveellinen ruokavalio vastustuskykyä?

Ravinneköyhä tai yksipuolinen ruokavalio voi heikentää vastustuskykyä, vaikka toisaalta on myös ihmisiä, jotka syövät epäterveellisesti eivätkä sairasta juuri koskaan. Jos haluat huolehtia vastustuskyvystäsi, huolehdi monipuolisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Siitä saat kuituja, vitamiineja ja hivenaineita, joita elimistö tarvitsee vastustuskyvyn ylläpitämiseen.

 

Mitkä vitamiinit ja hivenaineet vaikuttavat vastustuskykyyn?

D-, B6-, B12- A- ja C-vitamiinit sekä foolihappo, sinkki ja seleeni ylläpitävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. C-vitamiinin normaali saantisuositus on 75—100 mg vuorokaudessa, mutta suuremmasta, yli 200 mg:n vuorokausiannoksesta voi olla hyötyä intensiivisen fyysisen rasituksen aikana tai sen jälkeen.

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiinivalmiste, joka sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Tutustu valmisteeseen.

 

Vaikuttaako vitamiinien puutos vastustuskykyyn?

Vitamiinien puutos voi heikentää vastustuskykyä. Jos vitamiineja ei saa tarpeeksi ruokavaliosta, voi vitamiinilisästä olla hyötyä. Vitamiinilisä ei kuitenkaan paranna hyvää vastustuskykyä entisestään. Jos vitamiineja syö liikaa, ylimääräiset vesiliukoiset vitamiinit erittyvät kehosta virtsan mukana. Rasvaliukoiset vitamiinit vuorostaan varastoituvat kehoon, ja pitkällä aikavälillä tämä voi olla haitallista.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen Nutrifiliasta.

 

Lue myös:
Tiesitkö, miten voit estää flunssan?

Ota ravintolisä oikein – näin vitamiinit imeytyvät parhaiten

 

Kun haluat torjua flunssan ja nuhan, muista tämä

Voit tukea vastustuskykyäsi terveellisillä elämäntavoilla niin, että elimistösi pystyy taistelemaan taudinaiheuttajia vastaan. Vielä tärkeämpää on estää taudinaiheuttajia edes pääsemästä elimistöön. Siispä: pidä sormet kaukana suusta, nenästä ja silmistä, sillä näiden kautta taudinaiheuttajat pääsevät suoraan limakalvoille. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta eri tilanteissa pitkin päivää. Pese kädet saippualla aina ennen kuin alat syödä tai valmistaa ruokaa, kun käyt vessassa tai kun palaat sisälle.

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste, jonka aktiiviset ainesosat vapautuvat tasaisella nopeudella viiden tunnin ajan. Se sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka vähentävät väsymystä, tukevat psyykkistä ja fyysistä suorituskykyä ja vastustuskykyä. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista.

 

Lue myös:
Tärkeät vitamiinit ja hivenaineet – mitä aikuinen tarvitsee ja kuinka paljon?

 

FI/VOTC/18/0013