Aurinko antaa energiaa – mitä jos kevätväsymys iskee silti? - Evergia Multilong
Aurinko antaa energiaa – mitä jos kevätväsymys iskee silti?
Julkaistu: 11.4.2018

Jos lisääntyvä auringonvalo ei tuokaan lisää puhtia ja energiaa, vaan tuntuu imevän sen viimeisimmätkin rippeet, et ole yksin. Kevätväsymys on tunnettu vaiva, johon on myös looginen syy ja tehokkaita apukeinoja. Kokeile näitä piristäviä vinkkejä väsymyksen torjumiseen.

 

1. Paras apu kevätväsymyksen torjumiseen on uni

Kevätväsymys on sukua paremmin tunnetulle ja järkeenkäyvälle kaamosväsymykselle. Ei ihme, jos pimeällä väsyttää, mutta miksi väsy tulee silloin, kun valo lisääntyy?

Kevätväsymys johtuu siitä, että keholla kestää sopeutua valon lisääntymiseen. Kun valoisa aika pitenee illalla, olemme pirteitä pidempään ja menemme myöhemmin nukkumaan. Kuitenkin herätyskello soi aamulla samaan aikaan kuin ennenkin, jolloin uni jää lyhyeksi eikä virkistä tarpeeksi. Siksi tärkein keino kevätväsymyksen torjumiseen on uni. Vaikka nauttisitkin valoisista illoista, malta mennä ajoissa sänkyyn ja huolehdi siitä, että saat riittävästi unta.

 

2. Tuo aurinko lautaselle – nämä vitamiinit vähentävät väsymystä

Terveellinen ruokavalio auttaa myös väsymykseen. Kasaa lautasellesi täysjyväviljaa, tuoreita kasviksia ja kevään sesonkihedelmiä, niin saat riittävästi tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. Pidä ateriavälit säännöllisinä, niin verensokerisi pysyy tasaisena.

C-vitamiini, B2- ja B6-vitamiinit ja pantoteenihappo auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta. Jos ruokavaliosi on niukka tai yksipuolinen, voit varmistaa vitamiinien ja hivenaineiden saannin laadukkaalla monivitamiinivalmisteella.

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiinivalmiste, joka sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka auttavat vähentämään väsymystä ja ylläpitävät fyysistä suorituskykyä. Tutustu valmisteeseen.

Lue lisää:
Tärkeät vitamiinit ja hivenaineet – mitä tarvitsen ja kuinka paljon?

 

3. Lenkkeily piristää, kahdestakin syystä

Reipas liikunta auttaa torjumaan väsymystä kahdellakin tapaa. Ensinnäkin hengästyttävä liikunta viimeistään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa voi auttaa nukahtamaan. Toiseksi liikunta piristää myös mieltä – varsinkin, jos lähdet liikkeelle kaverin kanssa. Laita siis lenkkiporukka pystyyn ja nauti samalla kertaa piristävästä seurasta ja raittiista ulkoilmasta.

 

4. Varmista, että saat tarpeeksi rautaa

Jos väsy on piinannut pidempään eikä tunnu väistyvän, varmista, että saat riittävästi rautaa. Esimerkiksi runsaat kuukautiset tai kova kestävyysliikunta voivat johtaa raudanpuuteanemiaan, joka on hitaasti kehittyvä ja väsymystä aiheuttava vaiva.

Ravinnossa paras raudan lähde on liha, ja sen imeytymistä tehostaa C-vitamiini. Jos ruokavaliosi on niukka tai yksipuolinen, voit varmistaa vitamiinien ja hivenaineiden saannin laadukkaalla monivitamiinivalmisteella.

Evergia Multilong -monivitamiinivalmiste sisältää runsaasti rautaa ja C-vitamiinia. Tutustu valmisteeseen.

5. Vaihda perjantaiskumppa raikkaaseen mocktailiin

Alkoholi voi tuntua houkuttavalta piristys- tai rentoutuskeinolta, mutta ei pohjimmiltaan ole kumpaakaan. Alkoholi heikentää unenlaatua, ja siksi sitä kannattaa käyttää kohtuudella varsinkin silloin, kun väsyttää valmiiksi. Drinkeille lähteminen voi silti olla hyvä idea, jos se piristää mieltä. Kokeile siis seuraavalla kerralla pirtsakkaa alkoholitonta coctailia eli mocktailia.

 

6. Anna itsellesi aikaa – kevätväsymys taittuu yleensä 2–3 viikossa

Kevätväsymys on erityisen raastava vaiva siksi, että samaan aikaan ympärillä tuntuu kuhisevan energiaa ja hyvää fiilistä. Omaa oloasi voit parantaa sillä, että annat itsellesi armoa. Kevätväsymys menee ohi tyypillisesti 2–3 viikossa, kun keho tottuu lisääntyneeseen valoon. Ehdit vielä nauttia kuivuvasta asfaltista, bongata ensimmäiset leskenlehdet, tehdä kevätsiivoukset, pestä ikkunat tai mitä tahansa kevätlistallesi nouseekaan. Jos nyt väsyttää, keskity lepäämään ja keräämään energiaa.

Lue lisää:
5 x apua stressiin – paranna samalla vastustuskykyäsi

 

Lähteet: Terveyskirjasto.fi, Yle.fi, Hs.fi

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste, joka sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka auttavat vähentämään väsymystä ja ylläpitävät normaaleja psykologisia toimintoja. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista.

 

Lue lisää:
Aktiiviseen arkeen! Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini

 

FI/VOTC/18/0023