Miksi monivitamiinia kannattaa syödä kesälläkin? 5 x muista nämä - Evergia Multilong
Miksi monivitamiinia kannattaa syödä kesälläkin? 5 x muista nämä
Julkaistu: 11.4.2018

Kun kesä koittaa, jäävät vitamiinivalmisteet usein hyllylle. D-vitamiinia muodostuu aurinkoisina kuukausina iholla, ja tuoreiden kasvisten ja hedelmien yltäkylläisyydessä voi tuntua itsestäänselvältä, että ruuasta saa kaiken tarvitsemansa. Kuitenkin vitamiinien ja hivenaineiden saanti tulee varmistaa kesälläkin, ja joissain tapauksissa paras keino on juuri vitamiinilisä.

 

1. Laihduttajan tai lomailijan ruokavalio voi tarvita täydennystä

Vaikka tuoreiden kasvisten sesonki on parasta aikaa tankata vitamiineja ja hivenaineita, voi kesä myös köyhdyttää ruokavaliota. Yksille kesä tuo mukanaan paineen laihduttamiseen, ja toisilla lomailu johtaa säännöllisen ruokailurytmin ja monipuolisten aterioiden unohtamiseen. Mikä sen ihanampaa, kuin nauttia vapaa-ajasta hetki kerrallaan ja haukata jotain silloin, kun nälkä yllättää.

Kuitenkin, jos vähäenergistä tai yksipuolista ruokavaliota noudattaa pitkään, kannattaa vitamiinien ja hivenaineiden saanti varmistaa monivitamiinivalmisteella.

 

2. Iho ja hiukset ovat koetuksella – näitä vitamiineja ja hivenaineita tarvitaan

Aurinko, hiekka ja merivesi ovat täydellisen kesäpäivän rakennuspalikoita, jotka kuitenkin myös rasittavat hiuksia ja ihoa. Hiukset kuivuvat, hapertuvat ja takkuuntuvat. Vaikka iho yleensä on paremmassa kunnossa kuin talvella, on suolan, hiekan ja paahtavan auringon yhdistelmä sillekin kova koetus. Lisäksi paljaat sääret ja käsivarret altistuvat kutiseville itikanpuremille ja pienille pintanaarmuille.

Ihon ja hiusten kuntoa voi tukea monivitamiinivalmisteella, joka sisältää B2-vitamiinia, sinkkiä ja biotiinia. B2-vitamiini ylläpitää ihon normaalia toimintaa, ja sinkki ja biotiini edistävät hiusten ja ihon pysymistä normaalina.

 

Evergia Multilong -monivitamiini- ja hivenainevalmiste sisältää saman verran tai jopa enemmän biotiinia kuin osa vain hiuksille suunnatuista ravintolisistä. Tutustu valmisteen ainesosiin.

3. Kasvissyöjän kannattaa kiinnittää huomiota tiettyihin vitamiineihin ja hivenaineisiin 

Kesä on monelle hyvää aika keventää ruokavaliota ja syödä kasvispainotteisesti. Ehkä lomalla on vihdoin riittävästi aikaa paneutua uusiin kasvisruokakokeiluihin tai korvata eläinperäiset tuotteet vegeversioilla kokonaan.

Hyvin koostetusta kasvisruokavaliosta voi B12-vitamiinia lukuun ottamatta saada kaikki kehon tarvitsemat vitamiinit ja hivenaineet. B12-vitamiinia kuitenkin on vain eläinperäisissä tuotteissa – eniten lihassa ja maksassa, jonkin verran myös kalassa ja maitovalmisteissa. Jos näitä syö vähän tai ei ollenkaan, kannattaa B12-lisää harkita.

Jos liha, kala, kananmunat ja maitotuotteet jäävät ruokavaliossa vähille, tulee lisäksi huolehtia etenkin raudan ja jodin saannista. Kasvikunnan tuotteissa oleva rauta imeytyy eläinperäistä rautaa heikommin, ja jos parhaat jodin lähteet jäävät ruokavaliosta pois, voi riittävän jodin saanti ruokavaliosta olla haastavaa. Myös seleeniä suomalaiset saavat ruokavaliostaan niukasti, ja sen saannista tulee huolehtia erityisesti silloin, jos suosii kotimaisia luomukasviksia. Niiden viljelyyn ei käytetä seleenillä rikastettua lannoitetta, jolla turvataan suomalaisten seleenin saantia.

Laadukas monivitamiinivalmiste on myös kasvissyöjälle hyvä tapa varmistaa tarpeellisten vitamiinien ja hivenaineiden saanti.

 

Evergia Multilong -vitamiinivalmiste on hiivaton, soijaton, laktoositon, maidoton ja gluteeniton. Tutustu valmisteeseen.

4. Urheilukauden kiihtyessä myös vitamiinien ja hivenaineiden tarve kasvaa

Triathlonit, maratonit sekä ultra- ja polkujuoksu ovat entistä suositumpia harrastuksia, ja niiden sesonki käy kuumimmillaan toukokuusta elokuuhun. Kehitys ja palautuminen edellyttävät huolella koottua ruokavaliota. Proteiinien, hiilihydraattien ja hyvien rasvojen lisäksi aktiiviliikkuja tarvitsee hieman tavallista enemmän myös vitamiineja ja kivennäisaineita.

Aktiiviliikkuja voi saada tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet ruoasta, mutta arkitilanteissa urheilijan ravinto voi jäädä yksipuoliseksi. Kova kestävyysliikunta voi myös johtaa raudanpuuteanemiaan, jonka riski lisääntyy naisilla runsaiden kuukautisten myötä. Siksi monivitamiinivalmiste voi olla hyödyllinen lisä aktiiviliikkujalle.

 

Evergia Multilong -monivitamiinivalmiste sisältää runsaasti rautaa ja sen imeytymistä tehostavaa C-vitamiinia. Tutustu valmisteen ainesosiin.

 

5. D-vitamiinia tarvitaan ympäri vuoden

Kesä-elokuussa ulkona oleskelu riittää yleensä turvaamaan D-vitamiinin muodostuksen iholla. Kuitenkaan kesä ei automaattisesti tarkoita sitä, että D-vitamiinin voi jättää tauolle.

Suomessa D-vitamiinilisää suositellaan ympäri vuoden lapsille, yli 75-vuotiaille, raskaana oleville ja imettäville sekä henkilöille, jotka syövät vain vähän kalaa, D-vitaminoituja maitotuotteita ja ravintorasvoja. Myös vegaaneilla ja tummaihoisilla voi olla D-vitamiinista puutetta, jolloin sen saanti kannatta turvata vitamiinilisällä.

Lisäksi D-vitamiinilisä voi olla kesälläkin tarpeen, jos oleskelee suurimman osan ajastaan sisätiloissa tai pukeutuu kesälläkin hyvin peittäviin vaatteisiin.

Evergia Multilong on ympärivuotiseen käyttöön sopiva pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste. Evergia Multilong sisältää 13 vitamiinia ja 13 hivenainetta, jotka tukevat sisäistä ja ulkoista hyvinvointia aktiivisessa arjessa. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista. Tutustu valmisteeseen ja annostukseen tästä.

 

FI/VOTC/18/0025