Ihonhoito kesällä – lisää päivääsi nämä 6 helppoa rutiinia - Evergia Multilong
Ihonhoito kesällä – lisää päivääsi nämä 6 helppoa rutiinia
Julkaistu: 30.5.2018

Aurinko, hiekka, hiki ja suolainen merivesi tuovat omat tarpeensa kesäihon hoitoon. Nappaa tästä talteen helpot päivittäiset vinkit, joilla kasvojen iho pysyy kauniina koko pitkän kuuman kesän.

 

1. Valmiina lämpimään päivään – kosteuta iho huolellisesti

Kuivan ihon sesonki osuu ehdottomasti talveen, mutta eivät kesäkelitkään ihoa helpolla päästä. Kesällä ihosta haihtuu tavallista enemmän kosteutta, ja siksi se tarvitsee hellää hoivaa.

Herätä ihosi uuteen päivään kasvovedellä. Taputtele sitä puhtaalle iholle ennen kosteus- tai aurinkovoidetta. Jos ihosi kiristää tai tuntuu kuivalta, kokeile lisäksi kosteusseerumia, hyaluronihappoa tai kosteuttavia tehotippoja.

 

2. Meikki ja aurinkovoide – valitse kasvoille tarkoitettu aurinkovoide

Aurinkosuojan levittäminen meikin alle aamulla on hyvä alku, mutta ei kanna koko päivän yli. Suomessa iho tarvitsee aurinkosuojaa kello 10–17 välisen ajan pilvisinä ja viileinäkin päivinä. Voidetta tulee lisätä päivän mittaan, myös meikin päälle.

Valitse kasvoille oma, vartalovoiteita kevyempi aurinkorasva. Sävytetyllä tuotteella voit korvata meikkivoiteen. Toinen hyvä vaihtoehto on suihkemuotoinen voide, jota voit lisätä meikkipohjan päälle päivän mittaan. Pika-apua helposti palavalle nenänpäälle, huulille tai korvanlehdille antaa näppärä suojapuikko.

3. Terve, joustava iho ja vitamiinit – näin huomioit sen ravinnossa

Vaikka kesä ja loma kutsuvat heittäytymään huolettomaksi, huolehdi silti monipuolisesta ruokavaliosta, joka sisältää ihollesi tärkeitä hyviä rasvahappoja sekä ihon kuntoon vaikuttavia vitamiineja ja hivenaineita.

B2-vitamiini ylläpitää ihon normaalia toimintaa, ja biotiini ja sinkki edistävät paitsi ihon, myös hiusten ja kynsien pysymistä normaaleina. Vesiliukoiset B-vitamiinit eivät varastoidu kehoon, vaan tarvitset niitä päivittäin.

Jos juot aamiaispöydässä kahvia, nosta sen viereen iso lasi vettä – ihosi tarvitsee kosteutusta myös sisäisesti. Jos tapanasi on herätä kofeiinin voimin ja käytät monivitamiinivalmistetta, ota vitamiini vasta pari tuntia kahvin juomisen jälkeen.

 

Evergia Multilong -vitamiinivalmiste sisältää B2-vitamiinia, sinkkiä ja biotiinia. Ne imeytyvät kehoon tasaisesti viiden tunnin kuluessa, jolloin keho voi hyödyntää ne paremmin. Tutustu valmisteeseen tästä.

Lue myös:
Ota ravintolisä oikein – näin vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät

 

4. Ehkäise rypyt ja pigmenttimuutokset – vetäydy varjoon keskipäivällä

Kun aurinko vihdoin hellii lämmöllään, on varjoon vetäytyminen monelle tylsä ohje. Se on kuitenkin ohjeista tärkein. Jos haluat suojella ihoasi kuivumiselta, veltostumiselta, ennenaikaiselta vanhenemiselta ja pigmenttimuutoksilta, minimoi UV-säteilyn pääsy iholle.

UV-säteily on voimakkaimmillaan kello 11–15 välisenä aikana. Noihin aikoihin ihollesi parasta on sisällä oleskelu. Hyvänä kakkosena tulee varjoon hakeutuminen, ja jaettua kolmossijaa pitävät aurinkovoiteiden lisäksi aurinkolasit, lierihattu ja muut suojaavat vaatteet. Mitä isommat aurinkolasit, sitä paremmin suojaat myös herkkää silmänympärysihoa.

5. Valitse aurinkorasva oikein – panosta määrään ja laatuun

Nuukailu ei kannata jäätelökioskilla, eikä aurinkorasvatuubin äärellä. Aurinkorasvaa täytyy lisätä parin tunnin välein, mutta tätä nyrkkisääntöä tarkemmin aika riippuu ihotyypistä ja rasvan SPF-kertoimesta eli suojakertoimesta. Jos ihosi normaalisti kestää UV-säteilyä palamatta 10 minuuttia, suojaa SPF 10 sitä 10 x 10 eli 100 minuutin ajan.

Levitä rasvaa kasvoille teelusikallinen ja vartalolle pari-kolme ruokalusikallista noin 15–30 minuuttia ennen ulos lähtemistä.

 

6. Auringonoton jälkeen – näin hoidat ihoa auringossa oleskelun jälkeen

Kesäihon hoidossa kannattaa panostaa myös iltarutiineihin. Niistä ensimmäinen on tehokas mutta hellävarainen pesu: putsaa iholta aurinkorasvan jäämät, hiekka, hiki ja mahdollinen merivesi. Jos ihoa kuumottaa tai kiristää, vältä pesukintaan tai vartalokuorintojen käyttöä ja valele iholle suihkun jälkeen esimerkiksi aloe vera -geeliä.

Muista iltapesun jälkeen kasvovesi ja kosteuttavat tehotipat tai seerumit ja levitä iholle yön ajaksi voide, jossa on rauhoittavia ja korjaavia ainesosia.

 

Lue myös:
Miksi monivitamiinia kannattaa syödä kesälläkin? 5 x muista nämä

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste, jonka aktiiviset ainesosat vapautuvat tasaisella nopeudella viiden tunnin ajan. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista. Tutustu tuotteeseen tästä.

 

FI/VOTC/18/0033