Lomailijan ruokavalio – 5 vinkkiä terveellisempään lomaruokaan - Evergia Multilong
Lomailijan ruokavalio – 5 vinkkiä terveellisempään lomaruokaan
Julkaistu: 28.6.2018

Kesäloma ja muut loma-ajat heittävät monen perheen ruokarutiinit raiteiltaan. Parhaina lomapäivinä ruoanlaittoa ei ehdi ajatellakaan, ja toisina päivinä makkara ja jäätelö syrjäyttävät järkivalinnat. Näillä pienillä ryhtiliikkeillä muutat koko perheen lomaruokailun astetta paremmaksi ja vitamiinipitoisemmaksi!

 

1. Satsaa vitamiinipitoiseen aamupalaan

Kamala nälkä, eikä mitään ruokaa. Kuulostaako tutulta? Kun lomapuuhat vievät mukanaan, monelta unohtuvat säännölliset ruokarutiinit. Lounaaseen tai päivälliseen on ehkä hankala panostaa, mutta aamiaisaikaan olet luultavasti kiireettä kotona.

Satsaa siis rauhalliseen aamiaishetkeen ja kata monipuolinen aamupala, joka antaa hyvän startin koko päivälle. Mitä enemmän väriä, sitä enemmän vitamiineja ja antioksidantteja! Panosta siis monipuolisesti marjoihin, hedelmiin ja kasviksiin. Muista myös täysjyvävilja, josta saat rautaa, sinkkiä, B-ryhmän vitamiineja ja kylläisenä pitävää kuitua.

 

Lue lisää:
3 x vitamiinipitoinen aamiainen – näin saat lisää energiaa päivääsi

 

2. Valmista lounas tai välipala aamiaisen yhteydessä

Kun rauhoitut aamiaisella keittiöön, tee samalla vaivalla välipalat tai eväät päivän reissuihin. Valmista kerralla täysi kannu smoothieta ja kaada osa valmiiksi eväspulloon. Jos syöt aamupalaksi leipää, tee pari ylimääräistä ja laita ne valmiiksi jääkaappiin. Sieltä ne on helppo napata mukaan rannalle. Hedelmiäkin voit pilkkoa valmiiksi eväsrasiaan.

 

3. Laadi kerralla lomaviikon ruokalista

Viikon ruokalista on ajansäästäjän ykköstemppu, joka käy hyvästä lomarutiinistakin. Pidä sunnuntai-iltana vartin suunnitteluhetki, jossa etsit neljä reseptiä ja listaat niihin tarvittavat raaka-aineet. Kun lasket annoskoot niin, että niistä riittää kaikille syöjille kaksi ateriaa, saat koko viikon illalliset ja vielä vähän santseja päälle. Jos kaipaat helpotusta kauppareissuille, tilaa ruoat loman kunniaksi nettikaupasta.

4. Lisää hyviä vitamiineja ja hivenaineita ruokaan kuin ruokaan

Kun löydät aikaa kokkailuun, tee se piirun verran tavallista paremmin. Panosta tuoreisiin kasviksiin ja vihanneksiin, täysjyväviljaan, laadukkaisiin, pehmeisiin rasvoihin ja marjoihin ja hedelmiin. Näin saat monipuolisesti vitamiineja ja hivenaineita sekä suolistolle ja vastustuskyvylle tärkeitä kuituja.

Aterioiden kohentaminen on helppoa hommaa. Smoothieen voit upottaa marjojen lisäksi lähes rajattomasti miedon makuisia kasviksia. Purkillinen valkoisia papuja katoaa sosekeittoon niin, ettet huomaakaan, ja grilliruoka nousee paremmalle tasolle heti, kun satsaat värikkääseen salaattiin ja grillaat lisukkeeksi kasviksia ja juureksia. Herkutteluun sopii tehosekoittimessa kohmeisista banaaninpaloista surautettu pehmis – joukkoon voit lisätä vitamiinipitoisia marjoja, hedelmiä ja taateleita.

 

Lue lisää:
Tärkeät vitamiinit ja hivenaineet – mitä tarvitsen ja kuinka paljon?

 

5. Tue lomailijan ruokavaliota monivitamiinivalmisteella

Jos yksipuolinen ruokavalio mietityttää, voit hyvin nostaa ruokapöytään myös monivitamiinipurkin. Apteekissa myytävissä monivitamiineissa on turvallinen määrä vitamiineja.

 

Lue lisää:
Miksi monivitamiinia kannattaa syödä kesälläkin? 5 x muista nämä

Evergia Multilong sisältää 13 vitamiinia ja 13 hivenainetta, jotka auttavat vähentämään väsymystä ja vahvistavat vastustuskykyä. Yksi kapseli päivässä riittää. Tutustu valmisteeseen tästä.

 

FI/VOTC/18/0039