Naisten ja miesten vitamiinitarpeet – onko niissä eroa? - Evergia Multilong
Naisten ja miesten vitamiinitarpeet – onko niissä eroa?
Julkaistu: 28.6.2018

Vitamiinit ja hivenaineet ovat elimistölle tärkeitä suoja- ja rakennusaineita, joista monille on omat saantisuosituksensa. Vitamiinien saantisuositukset kuitenkin vaihtelevat lasten, miesten ja naisten välillä. Lue, kuinka sukupuoli, ikä, lihasmassa ja tietyt erityistilanteet vaikuttavat vitamiinien ja hivenaineiden tarpeeseen.

 

10 mikrogrammaa D-vitamiinia, 75 milligrammaa C-vitamiinia – monella eri vitamiinilla ja hivenaineella on omat saantisuosituksensa, jotka kerrotaan mikrogrammoina tai milligrammoina vuorokaudessa.

Kun suositusmääriä katsoo tarkemmin, käy ilmi, että ne eivät ole kaikille samat. Pääsääntöisesti lapset tarvitsevat useita vitamiineja ja hivenaineita absoluuttisesti vähemmän kuin aikuiset ja naiset vastaavasti vähemmän kuin miehet. Energiantarpeeseen suhteutettuna lapset kuitenkin tarvitsevat vitamiineja ja hivenaineita eniten.

Ikä on ensimmäinen asia, joka vaikuttaa vitamiinien ja hivenaineiden tarpeeseen. Kasvuiässä elimistö kuluttaa vitamiineja ja hivenaineita rakennusaineikseen huomattavan paljon. Vauva tarvitsee saman 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä kuin aikuinen mies.

Toiseksi, vitamiinien ja hivenaineiden tarpeeseen vaikuttaa sukupuoli. Nainen tarvitsee enemmän rautaa mutta vähemmän A- ja E-vitamiineja, sinkkiä, seleeniä ja magnesiumia kuin mies. Tämä johtuu muun muassa siitä, että miehillä on enemmän lihasmassaa. Lihakset rakentuvat useista eri aineista, ja lihasmassan ylläpito vaatii eri määrät vitamiineja ja hivenaineita.

Lihasmassa ei kuitenkaan selitä kaikkea. Vitamiinien ja hivenaineiden tarpeessa on eroa silloinkin, kun vertaillaan lihaksikasta naista ja laihaa miestä.

Lue lisää:

Tärkeät vitamiinit ja hivenaineet – mitä tarvitsen ja kuinka paljon?

 

Naisten ja miesten vitamiinit – näin sukupuoli vaikuttaa vitamiinien tarpeeseen

Sukupuoli vaikuttaa vitamiinien tarpeeseen sekä fysiologisten erojen että hormonien vuoksi.

Naiset tarvitsevat miehiä vähemmän A- ja E-vitamiineja siksi, että rasvaliukoisina vitamiineina ne varastoituvat rasvakudokseen. Naisilla on yleensä miehiä enemmän rasvakudosta, ja näistä varastoista naisen elimistö saa vitamiineja tarvittaessa lisää.

Lisäksi vitamiinien ja hivenaineiden tarpeeseen vaikuttavat hormonit ja lisääntyminen. Rauta on tästä selkeä esimerkki. Hedelmällisessä iässä oleva nainen tarvitsee rautaa 15 milligrammaa vuorokaudessa, kun miehelle sitä suositellaan 9 milligrammaa. Tämä johtuu kuukautisista: kuukautisvuodon mukana naiset menettävät rautaa ja tarvitsevat sitä siksi enemmän.

Toisaalta myös siittiöiden ja munasolujen tuotanto vaatii eri määrät eri rakennusaineita. Siittiö on sukusolu, joka kantaa ravintoaineita, ja siinä on erilaista ravintoa kuin munasoluissa.

Suoja- ja rakennusaineiden tarpeeseen vaikuttaa merkittävästi myös se, jos nainen on raskaana tai imettää. Kasvava sikiö tai rintamaitoa juova vauva saa tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet äidiltä, joka vuorostaan tarvitsee vitamiineja ja hivenaineita enemmän ravinnostaan.

 

Evergia Multilong sisältää A-vitamiinia, jota ei suositella ravintolisänä raskauden aikana. Imetys ei kuitenkaan ole este Evergia Multilongin käyttämiselle. Tutustu Evergia Multilongiin tästä.

 

Keliaakikot, urheilijat ja tapaturmasta toipuvat – vitamiinien ja hivenaineiden tarve voi kasvaa

Sukupuolen lisäksi on muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka paljon elimistö tarvitsee vitamiineja ja hivenaineita.

Suoja- ja rakennusaineiden tarve kasvaa, jos elimistö ei toimi normaalisti tai se korjaa itseään. Esimerkiksi keliaakikolla vitamiinit voivat imeytyä huonosti, jos suoliston nukka on huonossa kunnossa. Siksi keliaakikko voi tarvita vitamiinilisää.

Elimistö tarvitsee tavallista enemmän rakennusaineita myös silloin, kun se korjaa murtunutta luuta tai avohaavaa. Tällöin elimistö tarvitsee enemmän välttämättömiä rasvoja, proteiineja, B-vitamiineja ja D-vitamiinia.

Eri vitamiinien ja hivenaineiden tarve voi kasvaa myös urheilijoilla, sillä elimistö kuluttaa vitamiineja ja hivenaineita rasituksesta palautumiseen ja esimerkiksi pienten lihasvaurioiden korjaamiseen.

Reilumpi annos vitamiineja ja hivenaineita voi olla tarpeen myös silloin, jos niukka tai yksipuolinen ruokavalio vetää vitamiinivarastot tyhjiin. Jos esimerkiksi karttaa täysjyväviljaa, jää ravinnosta puuttumaan monia B-ryhmän vitamiineja ja rautaa.

Asiantuntijana erikoistutkija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

 

Lue lisää:
Urheilijan vitamiinit ja hivenaineet – näin tehostat treeniä ruokavaliolla

Miten vitamiinien ja hivenaineiden tarve huomioidaan vitamiinilisässä?

Vaikka vitamiinien ja hivenaineiden tarve vaihtelee esimerkiksi iän ja sukupuolen mukaan, saa terve ihminen monet vitamiinit ja hivenaineet yleensä monipuolisesta ruoasta. Poikkeuksia toki on: esimerkiksi D-vitamiinia suositellaan suomalaisille talvikuukausina vitamiinilisänä ja vegaanit sekä usein myös kasvissyöjät tarvitsevat B12-vitamiinilisän, sillä B12-vitamiinin pääasiallinen lähde on liha.

Vitamiinilisällä voit tarvittaessa varmistaa, että saat vitamiineja ja hivenaineita riittävästi. Tämä voi tulla tarpeeseen esimerkiksi silloin, jos ruokavaliosi on niukka tai yksipuolinen tai jos sinulla on esimerkiksi todettu vitamiinin tai hivenaineen puutos.

Kun ostat vitamiinivalmisteen apteekista, siinä on virallisten ravitsemussuositusten mukainen, turvallinen määrä vitamiineja ja hivenaineita. Muun ruokavaliosi lisänä se tukee päivittäistä vitamiinien ja hivenaineiden saantia.

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini, joka sisältää päivän aikana tarvittavat 13 vitamiinia ja 13 hivenainetta. Toisin kuin tavallisissa monivitamiineissa, Evergia Multilongissa vitamiinit vapautuvat elimistöön tasaisemmin pitkin päivää. Yksi kapseli päivässä riittää. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista. Tutustu Evergia Multilongiin tästä.

 

FI/VOTC/18/0037