Väsyttääkö? Näin saat energiaa terveellisestä ruoasta, vitamiineista ja hivenaineista - Evergia Multilong
Väsyttääkö? Näin saat energiaa terveellisestä ruoasta, vitamiineista ja hivenaineista
Julkaistu: 29.8.2018

Kun kiireinen arki imaisee mukaansa, jää rentouttavakin loma häilyväksi muistoksi. Jos arjen pyöritys käy voimille, hae lisäenergiaa keittiöstä. Näillä vinkeillä saat lisää puhtia arkeesi.

Iskikö väsy kesken päivän? Tuntuuko siltä, että aivot ovat jumissa? Jos nukut yösi hyvin, et kärsi stressistä ja olet muuten perusterve, johtuu vaiva suurella todennäköisyydellä siitä, mitä ja miten syöt.

Mikään kone ei käy ilman oikeanlaista polttoainetta – ja sama pätee sinuun. Tarvitset riittävän määrän energiaa tasaisesti pitkin päivää. Jos polttoaine käy vähiin, käyvät aivotkin hitaalla.

Varmista siis, että syöt neljä tai viisi ateriaa tasaisesti pitkin päivää. Lounaan ja päivällisen lisäksi pienet välipalat, kuten hedelmät ja ruisleipä, auttavat pitämään koneen käynnissä.

 

Kuidut auttavat verensokeria pysymään tasaisena

Jos väsy vaivaa, satsaa aterioillasi erityisesti kasviksiin ja hedelmiin. Ne auttavat torjumaan ruokailun jälkeistä väsymystä tai sitä tuttua koomatilaa, joka seuraa suklaapatukan, pastalautasen tai pullan syömistä. Silloinhan kehossa käy niin, että nopeat hiilihydraatit sinkoavat verensokerin ylös, ja kun se sieltä romahtaa nopeasti alas, jää ruokailusta kiitokseksi vain väsy.

Tätä väsymystä voit torjua syömällä monipuolisesti kasviksia, hedelmiä, marjoja ja kauraa. Niistä saat vesiliukoisia ja geeliytyviä kuituja, jotka hidastavat glukoosin siirtymistä verenkiertoon. Kun verensokeri pysyy tasaisena, vältät myös sen heilahtelusta johtuvan väsymyksen ja heikotuksen.

Lue myös:
3 x vitamiinipitoinen aamiainen – näin saat lisää energiaa päivääsi

 

Nämä vitamiinit ja hivenaineet vaikuttavat väsymykseen

Kasvisvoittoinen ja kuitupitoinen ruokavalio antaa elimistöllesi energiaa toisellakin tapaa: siitä saat runsaasti elimistöllesi tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. Näillä on väsymyksen torjumisessa tärkeä rooli.

C-vitamiini, B2-, B5- ja B6-vitamiinit auttavat vähentämään väsymystä. C-vitamiinia saat etenkin värikkäistä kasviksista ja marjoista, B-ryhmän vitamiineja täysjyväviljoista, lihasta ja kalasta, maitotuotteista ja pavuista.

Varmista myös, että saat riittävästi rautaa. Raudan puutteesta aiheutuva anemia on hitaasti kehittyvä ja väsymystä aiheuttava vaiva, jolle voivat altistaa esimerkiksi runsaat kuukautiset tai aktiivinen urheilu. Ravinnossa paras raudan lähde on liha, ja sen imeytymistä edistää C-vitamiini. Rautaa saat myös esimerkiksi täysjyväviljasta, pähkinöistä ja siemenistä.

Jos ruokavaliosi on yksipuolinen, voit varmistaa vitamiinien ja hivenaineiden saannin myös laadukkaalla monivitamiinivalmisteella.

 

Lue myös:
Tärkeät vitamiinit ja hivenaineet – mitä tarvitsen ja kuinka paljon?
Vaikea herätä? Näin jaksat kaamoksen keskellä

 

Tue myös vastustuskykyäsi – muista nämä vitamiinit ja hivenaineet

Sairastelu imee meistä viimeisimmätkin mehut, ja valitettavasti syksy on pöpöjen sesonkiaikaa. Tee siis kaikkesi sen eteen, että kehosi pystyy puolustautumaan niitä vastaan tehokkaasti.

Monipuolinen, terveellinen ruokavalio on avain tähänkin. Se vaikuttaa vastustuskykyyn, joka vuorostaan suojaa elimistöä erilaisilta taudinaiheuttajilta. Vastustuskykyyn vaikuttavat D-, B6-, B12-, A- ja C-vitamiinit sekä foolihappo, sinkki ja seleeni.

 

Lue lisää:
Vältä syysflunssa – näin parannat vastustuskykyä sisäisesti
Tiesitkö, miten voit estää flunssan?

 

Mikä on, kun ei jaksa? Varmista, että syöt riittävästi

Monipuolinenkaan ruokavalio ei anna riittävästi virtaa, ellei se sisällä riittävästi energiaa. Jos nälkä iskee tai veto loppuu parin tunnin sisällä ruokailusta, tämä on merkki siitä, että ateriasi ovat liian kevyitä. Kiinnitä silloin huomiota siihen, että lautasellasi on riittävästi laadukkaita energianlähteitä: pehmeitä rasvoja, kuituja ja proteiinia, joka auttaa pysymään kylläisenä.

Tämä pätee myös silloin, jos yrität pudottaa kesäkiloja. Käy painonpudotusprojektiin maltilla ja valitse nälkäkuurin sijaan pienet, paremmat päivittäiset valinnat. Älä tingi kuitupitoisista hiilihydraateista vaan vaihda valkoinen vehnä täysjyvään. Syö päivittäin myös pehmeitä kasvirasvoja, joita saat esimerkiksi öljyistä, pähkinöistä ja avokadosta.

Syö riittävästi myös silloin, jos urheilet aktiivisesti. Monipuolinen ja riittävän energiapitoinen ruokavalio vaikuttavat paitsi siihen, miten jaksat liikkua, myös siihen, miten palaudut ja kehityt.

 

Lue lisää:
Urheilijan vitamiinit ja hivenaineet – näin tehostat treeniä ruokavaliolla

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste, jonka aktiiviset ainesosat vapautuvat tasaisella nopeudella viiden tunnin ajan. Se sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka vähentävät väsymystä, tukevat psyykkistä ja fyysistä suorituskykyä ja vastustuskykyä. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista.

 

FI/VOTC/18/0046