Hiilarikoukussa? Näin saat riittävästi vitamiineja kaamoksen keskellä - Evergia Multilong
Hiilarikoukussa? Näin saat riittävästi vitamiineja kaamoksen keskellä
Julkaistu: 22.10.2018

Kun pimeys ja kaamos väsyttää, moni hakee lohtua ja energiaa hiilihydraattipitoisesta ruoasta. Väsymyksenkin keskellä kannattaisi silti panostaa monipuolisiin aterioihin. Näin saat riittävästi vitamiineja ja hivenaineita, jotka tukevat vastustuskykyäsi ja auttavat vähentämään väsymystä.

 

Hiilihydraattihimo on melko yleinen kaamosoire. Sillä on syynsä: se saattaa olla elimistön oma keino paikata kaamoksesta johtuvaa serotoniinihormonin vähenemistä. Serotoniini vaikuttaa muun muassa mielialaan ja vireystilaan.

Jos siis pullat, pizza ja leivonnaiset houkuttelevat päivästä toiseen, älä suotta soimaa itseäsi. Tee kuitenkin hiilihydraattien kanssa järkivalintoja. Syö sokeria maltilla ja panosta terveellisiin aterioihin, joista saat energian lisäksi myös elimistölle tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita.

Tyydytä pastan- ja leivänhimo täysjyväversioilla. Kun valitset valkoisen vehnän sijaan täysjyväviljan, saat muun muassa enemmän folaattia, joka tukee jaksamista. Täysjyväviljasta saat myös runsaasti monia muita B-ryhmän vitamiineja, jotka edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa ja ylläpitävät normaaleja psykologisia toimintoja.

 

Lue lisää:
Tärkeät vitamiinit ja hivenaineet – mitä tarvitsen ja kuinka paljon?

 

Yksipuolinen ruokavalio? Lisää lautaselle värejä, niin saat enemmän vitamiineja

Tuntuuko siltä, että kotikeittiössäsi on pastapäivä joka päivä? Tähän ei maailma kaadu, kunhan huolehdit siitä, että pastan rinnalle löytyy monipuolisesti värikkäitä lisukkeita.

”Syö päivässä sateenkaaren värit” on hyvä perusohje vitamiini- ja hivenainepitoiseen ruokavalioon. Mitä monipuolisemmin syöt eri kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä, sitä paremman kattauksen vitamiineja, hivenaineita ja antioksidantteja saat.

Kokeile siis pastaa tomaattikastikkeessa, yrttien ja avokadon kanssa, marinoiduilla uunikasviksilla tai vaikka parsakaalin ja valkoisten papujen kera. Jos välipalasi painottuvat leipään, vaihtele päällisiä. Kokeile esimerkiksi kikherneistä tehtyä hummusta ja omenaviipaleita, maapähkinävoita ja kurkkusiivuja, avokadoa ja tomaattia tai tahinia ja banaaninpaloja.

Kun yhdistät täysjyväviljaan tuoreita kasviksia, saat yhdellä istumalla muun muassa C-vitamiinia, rautaa ja B-ryhmän vitamiineja, jotka auttavat vähentämään väsymystä.

 

Lue lisää:
Väsyttääkö? Näin saat energiaa terveellisestä ruoasta, vitamiineista ja hivenaineista

 

Mietityttääkö vitamiinien puute? Nauti vitamiinit muodossa kuin muodossa

Jos vitamiinien ja hivenaineiden riittävä saanti talvella mietityttää, tartu toimeen ja varmista asia tavalla tai toisella. Lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivän jokaiselle aterialle – esimerkiksi lisukkeeksi tai jälkiruoaksi – ja huolehdi siitä, että syöt päivän mittaan mahdollisimman paljon eri ruoka-aineita.

Huolehdi erityisesti myös siitä, että käytät päivittäin D-vitaminoituja maitotuotteita tai syöt säännöllisesti kalaa, tai ota talveksi käyttöön D-vitamiinilisä. Muun muassa A- ja C-vitamiinien sekä foolihapon, sinkin ja seleenin ohella myös D-vitamiini tukee immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

Vitamiinien ja hivenaineiden puutos voi muun muassa heikentää vastustuskykyä. Jos et saa niitä riittävästi ruoasta, voit varmistaa asian laadukkaalla monivitamiinivalmisteella. Kun ostat vitamiinivalmisteen apteekista, saat saantisuositusten mukaisen määrän tarvitsemiasi vitamiineja ja hivenaineita.

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste, jonka aktiiviset ainesosat vapautuvat tasaisella nopeudella viiden tunnin ajan. Se sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka vähentävät väsymystä, tukevat psyykkistä ja fyysistä suorituskykyä ja vastustuskykyä. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista. Lue lisää valmisteesta.

 

Lähteet: Terveyskirjasto.fi, Fineli.fi, HS.fi

 

FI/VOTC/18/0056/10/18