Tiesitkö, miten voit estää flunssan? - Evergia Multilong
Tiesitkö, miten voit estää flunssan?
Julkaistu: 10.10.2018

Mitkä vitamiinit ja hivenaineet tukevat vastustuskykyä? Auttaako hunaja flunssaan? Lue vinkit, joilla voit välttää flunssan tai helpottaa oloasi, jos flunssa iskee.  

  

Terveelliset elämäntavat ovat hyvän vastustuskyvyn perusta

Haaveena hyvä vastustuskyky? Terveellisiin elämäntapoihin on panostettava läpi vuoden, ei vain flunssakauden aikana.

Vastustuskykyä tukee esimerkiksi kuitu- ja kasvispitoinen ruokavalio, sillä se ruokkii hyviä suolistomikrobeja, jotka taistelevat elimistössä haitallisia bakteereja ja taudinaiheuttajia vastaan. Toisaalta esimerkiksi kova fyysinen ja psyykkinen stressi sekä tupakointi altistavat hengitystiesairauksille, joten näitä kannattaa välttää paitsi yleisen hyvinvoinnin, myös hyvän vastustuskyvyn vuoksi.

Kun haluat pysyä terveenä, tee arjessasi terveellisiä päivittäisiä valintoja vuoden ympäri. Kun liikut ja lepäät sopivasti sekä syöt viisaasti, olet jo hyvässä vauhdissa.

 

Lue lisää:
Vältä syysflunssa – näin parannat vastustuskykyä sisäisesti

 

Nämä vitamiinit ja hivenaineet vahvistavat vastustuskykyä

Kun syöt päivittäin täysjyväviljaa, maitotuotteita ja mahdollisimman monipuolisesti kasviksia, vihanneksia ja palkokasveja, saa elimistösi riittävästi tarvitsemiaan vitamiineja ja hivenaineita.

Immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ylläpitävät D-, B6-, B12-, A- ja C-vitamiinit sekä foolihappo, sinkki ja seleeni. Vitamiinien ja hivenaineiden puutos voi heikentää vastustuskykyä, joten jos et saa niitä tarpeeksi ruokavaliostasi, voi laadukkaasta vitamiinilisästä olla hyötyä ruokavalion tukena.

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiinivalmiste, joka sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Tutustu valmisteeseen.

 

Paras ase flunssaa vastaan? Pese kädet!

Flunssan torjumiseen tarjotaan monenlaisia poppakonsteja, mutta tärkein yksittäinen keino pöpöjen nitistämiseen on käsien pesu saippualla. Flunssa tarttuu muun muassa ovenkahvoista, rappusten kaiteista ja leluista.

Pese siis kätesi huolellisesti saippualla aina, kun käyt vessassa, ennen kuin alat syödä ja kun tulet ulkoa takaisin sisälle. Muista myös pitää sormet kaukana nenästäsi, silmistäsi tai suustasi, joiden kautta pöpöt hyökkäävät kehoosi.

 

Hunaja voi hillitä yskää

Jos flunssa kaikesta huolimatta iskee, on kotien kaapeissa usein yksi elintarvike, joka tutkitusti hillitsee yskää: hunaja.

Hunajaa on tutkittu yli 1-vuotiaiden lasten yskän hoidossa, ja siitä on saatu myönteisiä kokemuksia useissa tutkimuksissa. Pari teelusikallista hunajaa voi hillitä yskää, joka iskee usein nukkumaan mennessä. Vaikutus perustuu ilmeisesti siihen, että sokeripitoinen hunaja rauhoittaa nielun yskärefleksiä. Tätä kikkaa kannattaa aikuisenkin kokeilla.

 

Lue myös:
5 x apua stressiin – paranna samalla vastustuskykyäsi

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini- ja hivenainevalmiste, jonka aktiiviset ainesosat vapautuvat tasaisella nopeudella viiden tunnin ajan. Se sisältää vitamiineja ja hivenaineita, jotka vähentävät väsymystä, tukevat psyykkistä ja fyysistä suorituskykyä ja vastustuskykyä. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista.

 

Lähteet: terveyskirjasto.fi, kaypahoito.fi

 

FI/VOTC/18/0052/10/18