Aivot jumissa? Näin huollat muistiasi - Evergia Multilong
Aivot jumissa? Näin huollat muistiasi
Julkaistu: 27.11.2018

Pätkiikö muisti? Kun keskityt yhteen asiaan kerrallaan, syöt monipuolisesti ja kuormitat aivoja sopivasti, niin pääkin toimii paremmin. Lue tästä täsmävinkit muistisi huoltamiseen.

 

Keskity yhteen asiaan kerrallaan

Tuntuuko siltä, ettei muisti pelaa? Kun mielessä pyörii kymmenen asiaa, sähköposti-ilmoitukset ja pikaviestit kilahtelevat parilla eri näytöllä ja palaverit, puhelut ja konttorin hälinä keskeyttävät tekemistä pitkin päivää, ei ole ihme, jos asioita unohtuu.

Asiat eivät painu muistiin itsestään. Mitä paremmin sisäistät tietyn asian ja suhteutat sen aikaisemmin oppimaasi, sitä paremmin se painuu säilöön – ja sitä paremmin osaat myös poimia sen muistista käyttöösi, kun taas sitä tarvitset.

Jos muistisi pätkii, sanoudu ensimmäiseksi irti hektisestä multitaskingista ja panosta keskittymiseen. Näin pystyt paremmin sisäistämään sen, mitä olet kulloinkin tekemässä. Jaa isot työkokonaisuudet pienempiin osiin, keskity yhteen tehtävään kerrallaan ja hyödynnä kalentereita ja muistilappuja. Jos työskentelet tietokoneella, sulje mahdollisuuksien mukaan sähköpostisi silloin, kun paneudut keskittymistä vaativaan tehtävään.

 

Syö hyvin, niin aivosi jaksavat paremmin

Jos ajatusten juoksu muuttuu suossa tarpomiseksi, taustalla voi olla nälkä. Kun verensokerisi laskee, samoin käy myös aivojesi suorituskyvyn.

Syö siis säännöllisesti noin kolmen tunnin välein ja kiinnitä huomiota siihen, mitä syöt. Kasvisten ja täysjyväviljan kuidut auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Proteiini pitää kylläisenä pidempään.

Marjat, hedelmät ja kasvikset tekevät hyvää myös verisuonillesi ja sydämellesi, joiden terveys liittyy kiinteästi muistiterveyteen. Myös kalarasva pienentää sydän- ja verisuonisairauksien ja muistisairauksien riskiä, joten pyri syömään kalaa pari kertaa viikossa.

 

Lue myös:
Hiilarikoukussa? Näin saat riittävästi vitamiineja ja hivenaineita kaamoksen keskellä

 

Nämä vitamiinit ja hivenaineet vaikuttavat muistiin ja aivoihin

Monipuolinen ruokavalio on tärkeä muistin kannalta myös siksi, että siitä saat vitamiineja ja hivenaineita, joita aivosi ja hermostosi tarvitsevat toimiakseen normaalisti.

Aivojen toiminnalle ovat tärkeitä erityisesti B-ryhmän vitamiinit. B1-, B2-, B6-, B12-vitamiinit, niasiini ja pantoteenihappo sekä lisäksi C-vitamiini ja mangaani edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa. Tämä vaikuttaa koko kehoon, ja myös aivoihin.

Lisäksi B1-, B6- ja B12-vitamiinit, niasiini ja pantoteenihappo ylläpitävät normaaleja psykologisia toimintoja. Näistä B12-vitamiini on myös suoraan kytköksissä muistin toimintaan, ja pitkään jatkuneena sen puutos voi aiheuttaa hermosto- ja muistiongelmia.

 

Evergia Multilong sisältää vitamiinit ja hivenaineet, jotka edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa ja ylläpitävät normaaleja psykologisia toimintoja. Tutustu tuotteeseen tästä.

 

Vältä stressiä – lisää päivääsi liikuntaa

Stressi nakertaa muistia, mutta stressillä ja stressillä on eroa. Intensiivinen työskentely innostavien asioiden parissa luo positiivista stressiä, eikä tätä suinkaan tarvitse vältellä. Aivosi kaipaavat haastetta! Karta kuitenkin kuormittavaa ja ahdistavaa negatiivista stressiä parhaasi mukaan.

Tässä pienet päivittäiset tauot ovat lyömätön apu. Jo nopea happihyppely, parin minuutin meditaatioharjoitus, kahvitauko tai venyttelyhetki auttaa helpottamaan aivojen ja hermoston kuormitusta ja lievittää näin stressiä.

Kävelylenkkejä tai hikiliikuntaa kannattaa suosia siksikin, että stressin lievittämisen lisäksi ne virkistävät aivoja ja vähentävät myös etenevän muistisairauden riskiä. Puoli tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa on sopiva määrä, ja jo kymmenen minuutin pätkät kerryttävät tätä pottia.

 

Lue myös:
5 x apua stressiin – parannat samalla vastustuskykyäsi

 

 

Kuormita aivojasi sopivasti

Muistin huoltamiseen on myös helppo matemaattinen kaava: 8+8+8. Terveet aivot kaipaavat vuorokaudessa kahdeksan tuntia unta, kahdeksan tuntia työtä ja kahdeksan tuntia mielekästä tekemistä.

Se, mikä on aivojesi kannalta mielekästä vapaa-ajalla, riippuu paljon siitä, mitä teet työksesi. Jos työsi vaatii aktiivista ja tarkkaa ajattelua, kannattaa vapaa-ajalla antaa tilaa luovalle puuhastelulle ja sosiaalisille suhteille. Ja päinvastoin: jos aivosi pääsevät töissä helpolla, aktivoi niitä vapaa-ajallasi. Esimerkiksi uusien asioiden opettelu ja novellien tai romaanien lukeminen ovat hyviä keinoja tähän. Mitä monipuolisemmin aivojasi käytät, sitä paremmassa kunnossa muistisi pysyy.

 

Evergia Multilong on pitkävaikutteinen monivitamiini, joka sisältää päivän aikana tarvittavat 13 vitamiinia ja 13 hivenainetta. Toisin kuin tavallisissa monivitamiineissa, Evergia Multilongissa vitamiinit vapautuvat elimistöön tasaisemmin pitkin päivää. Yksi kapseli päivässä riittää. Saatavana apteekeista ja verkkoapteekeista. Tutustu Evergia Multilongiin tästä.

 

Lähde: Muistiliitto: Muisti – Käyttö- ja huolto-ohjeet.

FI/VOTC/18/0062/11/18